Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 32 / 2015

Borgerne bliver ikke inddraget i evaluering

Under halvdelen af det offentliges innovationer er evalueret, viser en undersøgelse foretaget af Center for Offentlig Innovation. I evalueringerne er borgerens perspektiv nærmest fraværende.
tekst Tom Ekeroth

Kun 44 procent af den innovation, som er gennemført i det offentlige, bliver evalueret, og det gælder både i kommuner, i staten og i regionerne. Eftersom innovation betyder ”en ny eller væsentligt ændret måde at forbedre arbejdspladsens aktiviteter på”, er der først tale om innovation, når værdien er skabt.

– Undersøgelsen viser, at der er et stort forbedringspotentiale på dette område. Derfor har vi igangsat en evaluering af innovative tiltag med det formål at få flere til at sætte værdi på deres innovationer. Vi inviterer derfor til konference, og dermed inviterer vi til at forskere og praktikere på feltet sammen kan bidrage til, at det bliver nemmere at evaluere innovative tiltag, siger centerleder i COI Pia Gjellerup. 

Konferencen

”Hjælp jeg skal evaluere et innovativt tiltag” finder sted torsdag i denne uge. Pia Gjellerup mener, at der er behov for at gå nye veje i den offentlige sektor, og innovation er vejen til at gøre tingene smartere:

Skriv hvad du søger