Skoleledere og dagtilbudsledere bevæbnet med kinabøger, notesblokke og iPads får på en time en indføring i de væsentligste pointer ved brugen af data til at kvalificere børns skolegang. Foto: Ulrik Tofte
Skoleledere og dagtilbudsledere bevæbnet med kinabøger, notesblokke og iPads får på en time en indføring i de væsentligste pointer ved brugen af data til at kvalificere børns skolegang. Foto: Ulrik Tofte
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 25 / 2015

Fakta skal erstatte mavefornemmelse

I disse dage har tusindvis af lærere, elever, pædagoger, småbørn og forældre travlt med at udfylde spørgeskemaer. Alt sammen med henblik på at skabe en bedre skolegang og læring for børn i 13 kommuner. Det sker i et samarbejde mellem skoler, forskere og efteruddannelse.
tekst Sidsel Boye

– Jeg har hørt, at der er kage til kaffen, siger skoleleder Anders Axø opmuntrende til sine sidemænd, da han kiler sig ind på bageste række i mødelokale 204-205 i Fredericia Kommunes HR-bygning. 

Sammen med godt 65 andre skole- og dagtilbudsledere fra kommunen er Anders Axø inviteret til opvarmningsmøde om skoleudvikling, og når man har været på arbejde siden før otte i morges og har haft rigeligt om ørerne, kan det være godt med noget sødt til at holde koncentrationen fra klokken 13-16.

Oppe ved overheaden har professor Lars Qvortrup, Aalborg Universitet (AAU), grebet fjernbetjeningen. Han er en af hovedkræfterne bag det store tværkommunale skoleudviklingsprojekt, der er støttet af A. P. Møller og som ledes af AAU og COK. Og professoren har de seneste måneder været på turné rundt i de i alt 13 deltagende kommuner for at kickstarte projektet og orientere lærere, konsulenter, pædagoger og ledere bredt.

Skriv hvad du søger