Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 14 / 2015

Medarbejderen er nøglen til innovation

Når kommuner, regioner og statslige arbejdspladser opfinder nye og bedre måder at gøre tingene på, spiller medarbejderne i 86 procent af tilfældene en nøglerolle. Det fremgår af Innovationsbarometeret, som Center for Offentlig Innovation (COI) netop har offentliggjort i samarbejde med Danmarks Statistik og Center for Forskningsanalyse. 

Og så spiller genbrug og samarbejde en væsentlig rolle. Tre ud af fire af de nye serviceydelser, produkter, processer eller kommunikationsformer er inspireret af eller kopieret fra andres løsninger, og 63 procent af innovationerne sker i samspil med borgerne. Analyserne viser også, at samarbejde og anerkendelse af medarbejderne på arbejdspladsen er positivt forbundet med innovation. Otte ud af ti nye løsninger i den offentlige sektor skabes i samarbejde med andre offentlige arbejdspladser, borgere, virksomheder, vidensinstitutioner eller frivillige foreninger.

– Kommunerne sætter borgeren i centrum for fornyelsen af den offentlige sektor. Derfor er jeg meget tilfreds med at kunne se, at to ud af tre kommunale innovationer sker i samspil med borgerne, siger KL’s formand, Martin Damm (V), i forbindelse med undersøgelsen. •  tkn@kl.dk 

Skriv hvad du søger