Eleverne i 8.b på Søndre Skole i Viborg har skiftet bøgerne ud med legoklodser og storyboard. Med små animationsfilm skal de forklare begreber som skat, sort  arbejde og arbejdsløshed. Foto: Bo Amstrup
Eleverne i 8.b på Søndre Skole i Viborg har skiftet bøgerne ud med legoklodser og storyboard. Med små animationsfilm skal de forklare begreber som skat, sort arbejde og arbejdsløshed. Foto: Bo Amstrup
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 12 / 2015

Viborg vil være bedst til animation

Animation er meget mere end spil og film for børn og unge. Animation har et stort potentiale i kommunerne, og det skal kommunerne blive bedre til at udnytte. Viborg vil effektivisere med animerede instruktioner og løsninger.
tekst Emil Staulund Larsen

Gangene i den gamle kasernebygning er tomme. Disciplin er udskiftet med kreativitet, og ved de mange sidedøre er der nu påklistret virksomhedslogoer for animationsværksteder. Hvad der engang var Viborg kaserne er i dag Arsenalet – et animationsensemble af 35 virksomheder, der giver Viborg ammunition til deres animationsstrategi.  

I 2014 lancerede Viborg en strategi for animation i kommunen. Kommunen vil effektivisere ved at tænke alternativt, digitalt og animeret. 

Arkivfoto

Handels- og udviklings-minister Mogens Jensen (S) har besøgt Arsenalet for at se, hvordan de arbejder med animation. Animationskoordinator i Viborg Kommune Christoffer Boserup Skov viser ministeren og borgmester Torsten Nielsen (K) den gamle kaserne.

– Når vi skal have unge til at tilmelde sig digital selvbetjening, så kunne vi skrive et brev til dem, men vi kunne også lave en animationsvideo, der lever på de sociale medier. Når vi skal give information om affaldssortering, så laver vi en animationsvideo, siger Lars Stentoft, direktør for Kultur, Service & Events i Viborg Kommune.  

Animation giver ikke bare effektivisering. Det kan også give mere trygge og gladere borgere. 

LÆS OGSÅ Blandt jaguarer, løver og tigre
FOR ABONNENTER

– Vi har et godt eksempel med folk, der skal have skiftet hofte. Hvis de ser en animationsfilm om, hvad der skal ske, så bliver deres angst reduceret, hvilket gør, at de opfører sig mere hensigtsmæssig og er indlagt to døgn mindre, siger Lars Stentoft om et forsøg mellem Silkeborg Sygehus og et af firmaerne i Arsenalet.

Fra Viborg til Kina

I Viborg nedsatte kommunen en gruppe af chefer fra fem forskellige områder: uddannelse, sundhed, erhverv, kultur og offentlig administration. De satte sig sammen med fagfolk fra Arsenalet og The Animation Workshop. Sammen skulle de identificere udfordringer, hvor løsningen kunne være animation. Viborg Kommune legede matchmaker, og hver gang der blev fundet en animationsløsning, betalte kommunen halvdelen af udgifterne. Lars Stentoft kalder det intelligent efterspørgsel. På et år har Viborg investeret for tre millioner kroner svarende til 25 produktioner.

– Vi kan se, at andre kommuner også kan få gavn af animationsløsninger. Hvis vi kan vise dem, at det fungerer i Viborg, så kan det også fungere i andre kommuner, og det kan tiltrække en masse kunder til Arsenalet, siger Lars Stentoft. 

En fordel ved animation er, at det er let at redigere små eller store ændringer ind i videoen. Det kommer derfor ikke til at ligne en tysk reklamefilm, hvis en animationsvideo skal ændres til en ny kommune eller til et andet land. 

LÆS OGSÅ Nyt værktøj skal forbedre skoledebatten
FOR ABONNENTER

– Animation kan også bruges til at forklare noget abstrakt. Viborg Kommune vil gerne fortælle vores samarbejdspartnere i Kina om vores danske form for pædagogik, men det kan være svært at forklare, når de kommer fra en anden kultur. Her er vi så ved at lave en animationsvideo, som vi kan bruge til at forklare, siger Christoffer Boserup Skov, animationskoordinator i Viborg Kommune.  

Det er i Viborg, det sker

For Lars Stentoft er det vigtigt at fremhæve sammenspillet mellem Arsenalet og kommunen. De bor mindre end 500 meter fra hinanden, men tidligere har de ikke brugt hinanden. Det gør de nu.

Arkivfoto

Mogens Jensen (S) hilser på leder af The Animation Workshop, Morten Thorning.

– Det handler om, at vi skal spille hinanden gode. Arsenalet er nogle af verdens bedste til at lave animation, til at undervise og til at tiltrække virksomheder, og vi i kommunen er gode til at skabe strategier. Det handler om, at man som kommune skal være afklaret om, hvor man er unik, siger Lars Stentoft. 

Der er ikke andre kommuner, der tidligere har satset så direkte på at bruge animation som kommunikation. Viborg har derfor taget en klar førertrøje i Danmark på området, hvis ikke i hele Europa. Når Aarhus i 2017 skal være europæisk kulturhovedstad, så vil Viborg være europæisk animationshovedstad. 

LÆS OGSÅ Ti råd fra ministeren: Sådan bruger du digital teknologi i folkeskolen

– Det handler ikke om, at vi vil være de bedste til animation i Danmark. Det har vi været gennem mange år. Vi er nogle af de bedste i Europa, hvis ikke de bedste, og det vil vi gerne støtte med vores animationsstrategi og ved at afholde animationskonferencer og styrke vores animationsfestival. Så vil hele Europas animationsindustri sige, at det er i Viborg, det sker, siger Lars Stentoft. • 

Sikkerhed i metro blev internet-sensation

At bruge animation til at kommunikere med borgere er ikke blot et dansk fænomen. I Australien igangsatte Metro Trains Melbourne en anderledes oplysningskampagne for at øge sikkerheden i metroen. De havde oplevet, at flere ved uheld var faldet ned på skinnerne med fatale følger. Derfor lavede de anima-tionsvideoen ”Dumb Ways to Die”, der viste uheldige, skøre og fjollede måder, hvorpå små figurer døde. Budskabet var det simple, at det er en for dum måde at dø på. De søde figurers tragikomiske skæbner med tilhørende sang blev et kæmpe hit på nettet, og videoen er i dag set mere end 100.000.000 gange på YouTube. Det blev vurderet, at videoen på to uger havde genereret mere end 300 millioner kroners reklameværdi for en brøkdel af prisen for en tv-reklame. 

Skriv hvad du søger