Løgstør er blevet kendt som Muslingebyen. Modgang fik en række aktive borgere til at markedsføre Limfjordsbyen på den lokale specialitet. Foto: Lars Horn / Baghuset
Løgstør er blevet kendt som Muslingebyen. Modgang fik en række aktive borgere til at markedsføre Limfjordsbyen på den lokale specialitet. Foto: Lars Horn / Baghuset
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 10 / 2015

Fri os fra Udkantsdanmark

Dårlig omtale og modgang har styrket sammenholdet og udviklingen lokalt i de danske landdistrikter, men mediernes negative udsagn ødelægger områdernes omdømme, hvilket især skræmmer de unge.
tekst Helene Møller Larsen, freelance journalist

Tirsdag formiddag er der stille i gågaden i Løgstør. Bag Mesterslagterens facade afslutter en midaldrende kunde sin handel med en bemærkning, et smil og et vink på vej ud ad døren, hvis klokke bimler let ud over resten af gaden. En kold Limfjordsvind suser gennem de gamle og velholdte huse i byens midte, og med sig tager den et par måger, hvis skrig overdøver roen.

Fra sin café og butik på modsatte side af gaden betragter Birgitte Tetzlaff sin nordjyske hjemby, Løgstør. Hun sidder ved et cafébord prydet af en rød- og hvidternet dug og fortæller detaljeret om byens omfattende udvikling siden 2003, hvor egnen led af stilstand og manglende omsætning i butikkerne.

– Som man siger: ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde.” Vi blev nødt til at udvikle os, ellers havde byen ikke været noget særligt i dag, siger hun. 

Skriv hvad du søger