Aalborg Havn udvider den nye østhavn. På billedet ses installationsfartøjet Innovation fra vandsiden. Foto: Christer Holte / Polfoto
Aalborg Havn udvider den nye østhavn. På billedet ses installationsfartøjet Innovation fra vandsiden. Foto: Christer Holte / Polfoto
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 22 / 2014

Det er ikke nok at flytte containere

Hvis havnene skal udvikle sig og tjene penge, så skal de se sig selv i sammenhæng med hele den urbane økonomi. I Aalborg Havn arbejder de med konceptet ”den intelligente havn”. Det handler om at skabe samspil mellem erhvervsliv, forskning og borgere.

Aalborg Havn A/S er bedre til at lave forretning end Copenhagen Malmö Port – altså sådan forholdsmæssigt. Sidstnævnte havde en omsætning på 635 millioner kroner i 2013 og et overskud efter skat på 71 millioner kroner. Til sammenligning havde Aalborg Havn en omsætning på 150 millioner kroner, men et overskud på 27 millioner kroner.

Det skyldes måske, at en mindre del af forretningen i Aalborg Havn er bundet op på at være transportcentral.

– I Aalborg Havn har vi arbejdet med udviklingen af det, vi kalder ”den intelligente havn”. Det er den vej, jeg mener, havnene skal gå lige nu. De skal gå bort fra at betragte sig selv som sådan nogle transportcentraler, hvor der kommer ting ind i den ene ende, og man kører ting ud i den anden. I Aalborg ser havnen sig som en del af det, man kan kalde den urbane økonomi, og går ind som en aktør i erhvervsudviklingen og byudvikling i det bysamfund, som havnen er en del af, siger Allan Næs Gjerding.

Skriv hvad du søger