Illustration: Colourbox
Illustration: Colourbox
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 21 / 2014

Kommunerne har kurrer på tråden

Når man ringer til en af landets 98 kommuner, ender det kun godt i lidt over hvert andet tilfælde, viser en undersøgelse. Men både i toppen og bunden af skalaen er der fokus på endnu bedre borgerservice.
tekst Mads Brandsen

Alle linjer er optaget. Du er nummer 12 i køen. Vent venligst…

En ny undersøgelse tyder på, at landets 98 kommuner leverer netop den besked til over halvdelen af dem, der ringer på de kommunale telefonnumre. Ved at gennemføre en række kontrolopkald er konsulenthuset Servicemind nået frem til, at gennemsnitligt 44 procent af opkaldene til kommunerne ender i en blindgyde. Enten som ubesvaret, afbrudt eller også hjælpes borgeren ikke til rette medarbejder.

Undersøgelsen vækker særlig glæde i Stevns Kommune, der med en succesrate på 90 procent er Danmarks bedste kommune til at tage telefonen. Det gik også ganske glat, da Danske Kommuner ringede til Jane Sandgaard, der er centerchef for Borgerservice, Kultur og Fritid i kommunen. Hun er både overrasket og stolt over den fornemme førsteplads.

Skriv hvad du søger