Gitte Duelund Jensen kalder Center for Velfærdsteknologi for ”en lille nørdeenhed”, der har fokus på implementeringsaktiviteter. Interessevaretagelsen lader de resten af KL-huset om. Foto: Joachim Rode
Gitte Duelund Jensen kalder Center for Velfærdsteknologi for ”en lille nørdeenhed”, der har fokus på implementeringsaktiviteter. Interessevaretagelsen lader de resten af KL-huset om. Foto: Joachim Rode
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 16 / 2014

Vi ved også noget om robotsæler

Kommunernes første rejse ud i velfærdsteknologiens verden kan være lidt af et forhindringsløb. I Center for Velfærdsteknologi samler og uddeler KL viden om faldgruber og løsninger, så kommunerne kan komme i land, når de kaster penge efter vasketoiletter og spiserobotter.

Kan alle typer af vasketoiletter klare kommunens hårde vand? Hvilke borgere kan bruge en spiserobot? Der er mange ubekendte, når kommunerne kaster sig ud i velfærdsteknologien. Og mange af de ubekendte går igen på tværs af kommunerne. Så i stedet for, at alle 98 kommuner skal løbe panden mod den samme mur eller snuble over den samme forhindring, har KL som en del af økonomiaftalen fra sidste år etableret Center for Velfærdsteknologi. Her skal kommunerne kunne finde kollegernes erfaringer med velfærdsteknologiske løsninger.

– Hvis en kommune selv skal indsamle al den viden, der er om for eksempel vasketoiletter, så er det et stort arbejde. De skal finde ud, hvilken type borger der har brug for vasketoilettet, hvilke produkter der er gode, hvad man skal være opmærksom på, når man installerer det og så videre. Den viden har vi samlet for kommunerne, så de ved, hvor de skal gå hen, forklarer Gitte Duelund Jensen.

Kulturændring

Gitte Duelund Jensen har siden september 2013 arbejdet som leder for Center for Velfærdsteknologi. I løbet af november og december kom tre medarbejdere til og gik i gang med at trawle gennem undersøgelser og analyser af velfærdsteknologi. De har fundet frem til 96 forskellige barrierer og udfordringer, som kommunerne støder på. 

Skriv hvad du søger