Færre går i nettet, efter at Udbetaling Danmark overtog kontrolopgaven, mener størstedelen af kommunerne. Illustration: Morten Voigt
Færre går i nettet, efter at Udbetaling Danmark overtog kontrolopgaven, mener størstedelen af kommunerne. Illustration: Morten Voigt
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 06 / 2014

Svækket kontrol skaber røre på Christiansborg

Borgerservicecheferne er bekymrede over, at det er blevet lettere at begå socialt bedrageri. Sagen bliver nu taget op i Folketinget.
tekst Rudi Holm

At tre ud af fire kommuner i en undersøgelse i det seneste nummer af Nyhedsmagasinet Danske Kommune mener, at det er blevet lettere for danskerne at snyde med de sociale ydelser, kommer ikke bag på formanden for Borgerservice Danmark Jane Ussing. Hun kan sagtens nikke genkendende til undersøgelsesresultatet. Borgerservice Danmark består af ledende medarbejdere i kommunernes borgerservicecentre, og de 202 medlemmer har med foreningens egne ord ”fingeren på pulsen i borgerservicecentrene”.

Jane Ussing beretter om stor bekymring blandt sine medlemmer, og især lyder der kritik af den regnskabsmetode, Udbetaling Danmark har valgt at opgøre kontrolindsatsen med. Udbetaling Danmark har udfærdiget fire kontroltrin, hvoraf det første (kontroltrin 0) handler om oplysning og vejledning af borgerne, det næste om almindelig sagsbehandling af ansøgninger og kontroltrin 2 om regulering og stop af ydelser på baggrund af adviseringer (for eksempel, når borgere melder flytninger) og registersamkøringer. Først på det sidste trin (kontroltrin 3) vurderes der reelt, om der snydes med ydelserne.

I 2013 hentede Udbetaling Danmark ifølge egne oplysninger 3,3 milliarder kroner samlet på de fire kontroltrin – men heraf blot 50 millioner kroner på kontroltrin 3. Til sammenligning fik kommunerne året forinden 10 gange så meget ind på det, der kan sammenlignes med kontroltrin 3.

Skriv hvad du søger