Venstres valgkontor i Hedensted. Kampagneleder Kirstine Hannibal tager i tre måneder i mod vælgerne i det ombyggede butikslokale. Foto: Peter Palle Skov
Venstres valgkontor i Hedensted. Kampagneleder Kirstine Hannibal tager i tre måneder i mod vælgerne i det ombyggede butikslokale. Foto: Peter Palle Skov
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 24 / 2013

Venstre skruer op for professionalismen

Flere af Venstres lokalforeninger har købt sig til professionel hjælp i valgkampen for at håndtere arbejdspresset. For at få råd til det skruer de til gengæld ned for annoncekampagnerne. En mere professionel valgkamp er en naturlig udvikling, men ikke nødvendigvis noget vi vil se meget mere af i fremtiden, siger kommunalforsker.

Valgkampen er en travl periode. Der skal sættes valgplakater op og arrangeres vælgermøder. Facebook og Twitter kalder på opmærksomheden, og der skulle også gerne være tid til at tale med vælgerne på gammeldags manér. Alt sammen mens den normale hverdag med arbejde og familie skal passes. Hvordan man får det hele til at gå op, har en række lokale partiforeninger i Venstre en løsning på. De har ansat kampagnemedarbejdere, som skal hjælpe de frivillige kræfter med alt fra bestilling af valgplakater til træning i taleteknik. 

Venstres kommuneforening (en paraply over Venstres lokalforeninger i kommunen) i Kolding betalte op til valget i 2009 for nogle ekstra hænder i valgkampen. Erfaringerne med det var så gode, at de har ansat to medlemmer af Venstre Ungdom, som skal stå for en lang række opgaver i denne valgkamp.

Foto: Peter Palle Skov

Skriv hvad du søger