Overborgmester Frank Jensen (S) besøgte Borgerservice for at se, hvordan de har halveret sagsbehandlingstiden. Foto: Københavns Kommune
Overborgmester Frank Jensen (S) besøgte Borgerservice for at se, hvordan de har halveret sagsbehandlingstiden. Foto: Københavns Kommune
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 18 / 2013

København halverer sagsbehandlingstid

I Københavns Kommune kan man få Borgerservice til at se med på ens egen computer, mens man bliver guidet igennem Java-opdateringer og oprettelse af NemID. Kig-med-funktionen har mere end halveret sagsbehandlingstiden i forhold til de traditionelle hotlines, hvor folk kun kan ringe ind
tekst Kenneth Konrad Knudsen

Københavns Borgerservice har godt og vel halveret sagsbehandlingstiden for teknisk support til borgere, der er løbet ind i problemer i forbindelse med at skulle bestille nyt sygesikringsbevis eller indmelde det yngste barn i vuggestue.

I en traditionel hotline skal it-supporteren over telefonen gætte sig til, hvad problemet er, ud fra kundens beskrivelse. Ringer man til Københavns Borgerservice, så kan man derimod give medarbejderen adgang til at kigge på ens egen skærm, hvilket ofte gør det hurtigere at identificere problemet.

– Tidligere, da borgerne kun kunne ringe ind, var sagsbehandlingstiden for teknisk support i gennemsnit omkring 25 minutter. Nu, hvor medarbejderne kan kigge med, lukker vi sagerne efter 10 minutter i gennemsnit. Så vi har altså mere end halveret sagsbehandlingstiden, siger kontaktcenterchef Ina Corydon fra Københavns Borgerservice.

Skriv hvad du søger