Illustration: Morten Voigt
Illustration: Morten Voigt
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 27 / 2012

Skolelærer med en direktør i maven

Akademikere, lærere og ingeniører dominerer i dag kommunal topledelse, og forsker forudser, at den stigende akademisering af direktionen kan gøre det lettere at rekruttere fra ministerierne
tekst

Skolelærerne og lærerfaget har nogle kvalifikationer, som passer rigtig godt til kommunal topledelse. Det viser en analyse af karrierevejene for de fire centrale direktørgrupper i kommunerne fra 1980 til 2008. Heriblandt børne- og kulturdirektørerne, der har skoleområdet som centralt ansvarsområde.

Fra starten i 1980 er det stort set udelukkende læreruddannede, der sætter sig på posten som kommunal børne- og kulturdirektør. Frem til 2008 sidder lærerne i gennemsnit på 75 procent af posterne, og i 2008 sidder de stadig på halvdelen.

Veje til direktionen

En direktør i en kommune er typisk i begyndelsen af 50’erne og har mange års erfaring fra den kommunale verden.

De tekniske direktører adskiller sig fra direktionskollegerne ved ofte at have haft ansættelse i det private.

Der er fire indgange til direktionsgangen. Man kan tage mesterlæren og starte som elev, man kan tage en akademisk uddannelse, typisk en humanistisk, man kan tage læreruddannelsen eller gå ingeniørvejen.

I dag er den akademiske indgang den dominerende. I 2008 er knap 61 procent af kommunaldirektørerne jurister, økonomer eller cand.scient.pol’er. For socialdirektørerne er tallet 53 procent.

Skriv hvad du søger