Centersygeplejerske Sanne Nordborg Madsen, Foto: Ulrik Tofte
Centersygeplejerske Sanne Nordborg Madsen, Foto: Ulrik Tofte
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 18 / 2011

Frit løb for idéer og frustrationer

Hedensted Kommune tror på, at der kommer mere nytænkning ud af en åben og gennemsigtig organisationskultur. Som et skridt på vejen har fem chefer delt arbejdsdag med fem medarbejdere. Kommunaldirektøren er her med sygeplejersken på hendes daglige runde i plejecenteret
tekst Sidsel Boye

Kommunaldirektøren har fået besked om at møde på Plejecenter Birkelund i Juelsminde klokken syv i korte ærmer og med madpakke. Armbåndsuret hører egentlig heller ikke med til den reglementerede uniform, men det får han så alligevel lov til at beholde på.

Det er tredje og sidste dag i et atypisk forløb, hvor Hedensteds administrative topchef Jesper Thyrring Møller har delt arbejdsdage med centersygeplejerske Sanne Nordborg Madsen. De to første dage har hun gået i hælene på ham, og i dag er det hans tur til at gå i hælene på hende.

Det betyder, at kommunaldirektøren fra morgenstunden blandt andet har set sygeplejersken skifte forbinding, give sondemad, sondevand og insulin hos nogle af de 69 beboere, og efter frokost i personalestuen skal de to fortsætte videre til centersygeplejerskemøde på et andet af kommunens plejehjem.

De tre dages makkerskab er en del af en proces i Hedensted, som skal sætte nytænkning på dagsordenen i hele den kommunale organisation, og foruden Jesper Thyrring Møller og Sanne Nordborg Madsen har fire andre af kommunens ledere og fire medarbejdere delt arbejdsdage på samme vis.

Jesper Thyrring Møller fortæller, at idéen opstod for et års tid siden, hvor 80 mennesker ad to omgange var samlet for at bruge en dag på at få sat innovation på dagsordenen i kommunen.

– Vi havde et forstyrre-tema, som handlede om, at vi ville tillade os at forstyrre hinanden på en god måde, og et af forslagene blev til det her projekt, som vi har kaldt "Forstyr en chef", siger kommunaldirektøren.

Han tror på, at jo mere gennemsigtighed og jo mere kommunikation, der skabes i organisationen, jo bedre vil de lykkes med at skabe den nødvendige udvikling.

– Det er med kommunikationen i en organisation som med hjernen, jo mere den bliver brugt, jo bedre bliver den, og hvis vi når frem til, at både idéer og frustrationer kan få mere frit løb, så har vi måske fundet nøglen til en af Danmarks bedste arbejdspladser. Så får vi det op at flyve, siger han.

Kreta eller Vejle
Sanne Nordborg Madsen har allerede tidligt på dagen fået luft for én af sine frustrationer i arbejdet. Det handler om transporten mellem plejecenter og sygehuse. Frustrationen handler både om stive procedurer i samarbejdet med firmaet, der står for kørslerne. Og om ulempen ved at ligge i yderkanten af sygehusregionen. Her ville en borgervenlig løsning eksempelvis være at tage til det nærliggende Fredericia, men efter bogen skal patienten fragtes så langt som til Randers.

- Jeg oplever, at det nogle gange er utroligt svært at få bestilt kørsel til vore borgere. Det må næsten være lettere at få dem til Kreta end at få dem til Vejle Sygehus, lyder Sanne Nordborg Madsens sammenfatning af problemet. Kommunaldirektøren kan berolige hende med, at borgmester Kirsten Terkilsen (V) allerede har taget problemet vedrørende regionsgrænserne op. Og for sygeplejersken er det en ny fornemmelse at have fået hul igennem til rådhuset.

– Jeg har længe syntes, at det er galt med de kørselsordninger, vi har, men jeg ville ikke lige vide, hvem jeg skulle rette henvendelse til, og i den almindelige travlhed ender det med at problemet ryger lidt i baggrunden, erkender hun.

Arbejdsglæde
Sanne Nordborg Madsen er glad for at kunne vise, hvordan de beslutninger, der træffes på rådhuset, bliver omsat til praksis, og de to har blandt andet talt om, hvordan det er lykkedes sygeplejerskerne på Birkelund at gennemføre en visitering af samtlige beboere på den aftalte tid og samtidig passe deres arbejde.

Og så er sygeplejersken glad for at vise topchefen, at frihed under ansvar giver hende en stor arbejdsglæde.

– Vores ledere tror på, at vi godt kan og ikke behøver holdes i hånden hele tiden. Selvfølgelig har jeg en læge og en leder, som jeg skal stå til ansvar for, men jeg har også en enorm frihed, og det giver en arbejdsglæde, som jeg håber, smitter i det daglige, siger hun.

Og kommunaldirektøren indrømmer, at han også i løbet af de seneste timer har oplevet noget, som han ikke kan tale om uden at få gåsehud.

– Jeg kan se, at beboerne er glade for dig. Det er en enkelthed, en glæde og en alvorlighed samlet i virkeligheden, og det er det, offentlig velfærd handler om, når det kommer til stykket. Det er godt og livsbekræftende at blive mindet om, siger han.

Høje hæle
Det er to dage siden, at Sanne Nordborg Madsen iført højhælede sko stillede inde på rådhuset i Hedensted, og det tror hun har været en meget sund oplevelse.

– Jeg kan godt sidde her på Birkelund og tænke "hvorfor gør de ikke noget ved det?". Men jeg kan godt se, at det ikke bare altid er noget, man lige gør. Jeg har rigeligt ansvar, og jeg misunder ikke Jesper hans opgave og ansvar. Du har faktisk mange ansatte. Det er lidt vildt. Men du virker som en fisk i vandet, konstaterer hun.

I løbet af de to dage er hun med til forberedelse af et byrådsseminar om innovation, til et interview med nogle medarbejdere, som laver eksamensopgave, til frokost i kantinen og til pressemøde med de lokale medier. Hun er også med til et koordinerende møde om HR-aktiviteter, og bagefter efterlyser hun noget mere mødestruktur.

– Det undrer mig, at man kan bruge det første kvarter til at diskutere, hvad mødet skal handle om, siger hun.

Og Jesper Thyrring Møller, som umiddelbart har været lidt overrasket over hendes vurdering, lover at tænke over, om der er brug for en opstramning. Kritikken øger hans forventninger til mødedisciplinen ved eftermiddagens sygeplejerskemøde. Og Sanne Nordborg Madsen beroliger ham.

– Vi har både dagsorden, referent og det hele. Man er nødt til at være stringent, hvis man skal styre nitten kvinder i ét rum, siger hun.

Når de fem makkerpar fra projektet "Forstyr en chef" har fordøjet oplevelserne, vil der blive samlet op på deres erfaringer. Det gælder både de konkrete idéer, men også erfaringer der kan være med til at fastholde tanken om den fornyende "forstyrrelse".

Og Jesper Thyrring Møller tror, at "forstyrrelsen" er kommet for at blive:

– Der var ingen, der på forhånd kunne vide, hvor mange medarbejdere og ledere der ville melde sig til projektet, og det overraskede mig nok lidt, at der ikke var flere. Men vi har talt om en fortsættelse eller en videreudvikling af modellen, og vi har talt om, at det ikke kun skal være de øverste ledere, der lader sig forstyrre. <

Skriv hvad du søger