Alessandro Garofalo / Reuters / Scanpix
Alessandro Garofalo / Reuters / Scanpix
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 14 / 2011

Herning trak det gyldne giro-kort

I Herning tør de drømme og satse stort på kultur og fritid. Nu tager kommunen stikket hjem, og drømmene går i opfyldelse. I maj 2012 vil verdens øjne rette sig mod den midtjyske by, når starten på den internationale cykelbegivenhed Giro d’Italia går fra byens torv

Kultur handler om at turde. At turde drømme de store drømme, at tro på at ting kan lade sig gøre og gå fuldt ind for det. I hvert fald hvis man spørger Hernings direktør for by, erhverv og kultur, Jørgen Krogh. For seks år siden tog Herning en beslutning. Kommunen lagde en strategi, der hed, at man hvert år ville være vært for en stor sportsbegivenhed. Kommunen ville langsomt tiltrække større og større sportsbegivenheder, som kunne give genlyd lokalt, nationalt og internationalt. Derfor var det også en glad Jørgen Krogh, der for kort tid siden kunne fortælle, at Herning sammen med Horsens skal være værtsby for starten på sportsbegivenheden Giro d’Italia i maj 2012.

– Det er den største sportsevent, som det er lykkedes os at få i hus. Jeg tror ikke, at der var nogle af de skøre folk, der foreslog, om vi skulle prøve at gå efter Giroen, og som var med til at lægge strategien for seks år siden, der havde troet på, at vi skulle stå med en aftale om Giro d’Italia i 2012, siger Jørgen Krogh. Han er ikke i tvivl om, at kommunen i den grad har ramt jackpot.

– Giroen er jo en kæmpe begivenhed, der ligger i top fem over tv-sportsbegivenheder i verden og tiltrækker en masse opmærksomhed. Derfor er starten på Giroen en af de største ting, man kan få til sin kommune. Og det betyder, at folk over hele verden nu får øje på Herning og ser, at vi kan få tingene til at ske, og at i Herning er alle muligheder åbne, siger Jørgen Krogh.

Og de fik det til at ske. I sommeren 2012 skal cykelryttere fra hele verden starte årets Giro d’Italia et endnu hemmeligholdt sted i Herning. Under Giroens motto "We fight for pink" går alle cykelrytterne benhårdt efter at stå på podiet til sidst i Giroens eftertragtede, lyserøde førertrøje.

Baghjul til Monte Carlo
Arbejdet med at få Giroen til kommunen har været et langt sejt træk, som blandt andet har betydet, at Herning har givet baghjul til store byer som Monte Carlo og Washington D.C. som værtsby for start- etapen. Og hvordan i alverden Herning har båret sig ad med det, vil Jørgen Krogh ikke rigtig ud med.

– Det handler om netværk, netværk og netværk. Og nej, man tager ikke telefonen og ringer til arrangørerne og siger "kunne I ikke tænke jer at lægge Giroen i Herning næste år". Det handler om at få de rigtige mennesker til at trække i de rigtige tråde, på de rigtige tidspunkter, siger Jørgen Krogh og understreger, at det igen handler om at turde.

– Vi har arbejdet på det her i halvandet år, og det betyder også, at man skal turde afsætte tiden til at gøre det. At man tør satse pengene på at hive Giroen til Herning ved blandt andet at rejse til Bruxelles, Milano og Amsterdam for at tiltrække det her.

Det er jo penge, som vi lægger på bordet, og som vi ikke ved, om kommer igen, konstaterer Jørgen Krogh.

Kultur giver stolthed
For direktøren for by, erhverv og kultur handler det ikke bare om at arrangere store begivenheder, men om at tage stilling til, at man vil have et rigt kulturliv i sin kommune.

– Kultur i Herning er ikke nogen nytårsraket, der flyver op, er rigtig flot i kort tid og så falmer hen. Det er satsninger, der er langvarige og vedblivende. Kultur er et virkemiddel til at gøre byen interessant, og det giver bosætning ad omveje. Vi skal have noget, som borgerne kan give sig til i forhold til oplevelser og selvudfoldelse. Hvis borgerne føler sig godt tilpas og føler, at der er et rigt kultur- og fritidsliv, så er kommunen et mere interessant sted at bo, konstaterer Jørgen Krogh.

At Herning har hevet Giroen hjem til kommunen er i den grad noget, som herninggenserne er stolte af. Og netop stolthed er noget, kommunen har brug for lige nu, ifølge Jørgen Krogh.

– Giroen og alle de forberedelser, det fører med sig, giver en hel masse til borgerne. Det giver en bystolthed, som jeg tror, de fleste byer kan have brug for i tider, hvor vi skal spare. Det er vigtigt at have noget, som folk kan samles om. Samtidig får vi også aktiveret en masse frivillige.

Gode odds på branding
Når Herning satser benhårdt på kulturevents, følger der en masse goodwill og branding med i kølvandet.

– Kultur er ikke bare penge ud af vinduet, men en investering i at borgerne har det godt, og at de fortæller andre, at Herning er et godt sted at bo. Samtidig er der hele brandingeffekten, som kulturen giver, siger Jørgen Krogh og tilføjer, at også her er Giroen et gyldent kort for kommunen, fordi værdien af den branding, der følger med, nærmest ikke kan købes for penge.

– Alene det, at vi gør det, giver en brandingmæssig effekt. Så kommer selve arrangementet som i sig selv har stor mediebevågenhed, så vi bliver nævnt på de store tv-platforme, hvor det ikke er nemt at få dækning. Samtidig får vi yderligere bevågenhed på de arrangementer, vi laver op til Giroen, siger han.

Herning maler byen lyserød
Giroens ryttere lander i Herning i 2012, men allerede nu er byen begyndt at forberede sig på at gå amok i pink til den store medie- og sportsbegivenhed. Jørgen Krogh løfter sløret for en lille flig af det, som Herning går og pønser på.

– Nu og frem til næste år hvor giroen løber af stablen i Herning, gør vi byen lyserød. Vi har nedsat forskellige ansvarsgrupper i forbindelse med eventen. En af dem hedder Giromania. Om det kommer til at handle om, at vi hælder lyserød frugtfarve i alle vores springvand, at vi laver cykelmændene på cykelstierne lyserøde, eller at vi får folk til at gå i lyserødt tøj, det ved vi ikke helt endnu. Men Giroens slagord er jo "We fight for pink", og det har vi absolut ikke tænkt os at stå tilbage for. Det har vi faktisk tænkt os at skrive på alle vejene. <

Fakta om Giro d’Italia 2012:

Giro d’Italia 2012 har start i Danmark, og de indledende etaper køres i Herning og Horsens:

• Præsentation af alle deltagende hold på Torvet i Herning fredag den 4. maj 2012 mellem kl. 19.00 og 21.00.

• 1. etape af Giro d’Italia 2012 køres lørdag den 5. maj 2012 mellem kl. 19.30 og 21.30 som en enkeltstart på mellem 7 og 12 km med start og mål i Herning.

• 2. etape af Giro d’Italia 2012 køres søndag den 6. maj 2012 som en landevejsetape på mellem 180 og 195 km med start og mål i Herning.

• 3. etape af Giro d’Italia 2012 køres mandag den 7. maj 2012 som en landevejsetape på mellem 180 og 195 km med start og mål i Horsens.

• Fredag den 4. maj mellem 19.00 og 21.00 er der holdpræsentation på Torvet i Herning.

• Tirsdag den 8. maj 2012 er første hviledag i Giro d’Italia, hvor løbet flytter til Italien.

• Giro d’Italia 2012 ventes at omfatte 22 hold med i alt knap 400 ryttere og officials.

• Giro d’Italia kommer med 400 medarbejdere og journalister, der forventes på plads i Jylland onsdag den 2. maj.

• Giro d’Italia dækkes af en række tv-stationer verden over. Løbet samler op mod 35 millioner seere alene i Italien og 350 millioner seere i 165 lande på verdensplan.

Kilde: www.cyclingworld.dk

Skriv hvad du søger