Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 13 / 2010

Det er uheldigt, hvis man altid takker nej

Den seneste tids medieomtale af embedsmænd til Madonna-koncerter vil formentlig få nogle kommunale chefer til helt at afholde sig fra at deltage i sociale arrangementer, uanset om de er fagligt relevante. Og det er uheldigt, mener it-chef Jørgen Kristensen, fordi man mister en mulighed for at orientere sig fagligt

Undersøgelsen foretaget af Danske Kommuner viser blandt andet, at hver tiende af de adspurgte it-chefer får tilbud om gaver eller fordele fra leverandører og samarbejdspartnere hver måned. I alt 31 af de 44 modtager tilbud hvert år.

Formand for KIT@, Foreningen af Kommunale IT-chefer, Jørgen Kristensen siger, at det, han og hans kolleger først og fremmest bliver tilbudt, er invitationer til arrangementer, hvor der er mulighed for at netværke med kolleger og samarbejdspartnere.

– Jeg tror for længst, folk har lært at sige nej tak til konkrete og håndgribelige ting. Det, de bliver tilbudt, er først og fremmest invitationer til netværksarrangementer, siger han.

Jørgen Kristensen vurderer, at der på baggrund af den seneste tids uro vil være nogen, som fravælger fagligt relevante arrangementer, fordi der i invitationen står, at det hele afsluttes med et glas vin og en sandwich.

– Og det er uheldigt, for man skal jo orientere sig, siger Jørgen Kristensen, som selv er it-chef i Egedal Kommune.

Det synspunkt bekræftes af Eva Minke Andersen, it-chef i Aabenraa .

– Debatten har helt klart gjort, at man bliver mere følsom – og sikkert også for følsom. Desværre er det jo så med til, at snakken med vore leverandører ikke mere foregår under lidt mere afslappede forhold. Og her taler jeg ikke om nyindkøb, men om den daglige driftssituation.

Ifølge Jørgen Kristensen vil det også være uheldigt, hvis medieomtalen medfører, at nogen for fremtiden ikke tør gå i dialog med nye potentielle leverandører, som inviterer på middag.

– Så ender det med, at man hver gang vælger en af de leverandører, man kender i forvejen. Og det vil igen give en omvendt favorisering af de kendte leverandører, siger Jørgen Kristensen.

En gråzone
Kommunaldirektørforeningen og KL har indskærpet, at det fremover skal være slut med at tage til rockkoncerter og golfturneringer kamufleret som sociale arrangementer. Men Jørgen Kristensen peger på, at nogle fagligt relevante arrangementer godt kan ligge i en gråzone. For eksempel "event management", som kort går ud på, at et eventbureau arrangerer for eksempel en konference med forskellige oplæg af relevant fagligt indhold. Konferencen sponseres af en privat virksomhed, som til gengæld får lov at holde et oplæg om virksomheden eller et produkt, som virksomheden gerne vil have markedsført.

Vil stadig deltage i arrangementer
Selv om Jørgen Kristensen er blevet mere påpasselig, har han fortsat tænkt sig at deltage i sponserede arrangementer.

– Jeg vil stadig tage med til sponserede arrangementer, og det vil jeg blive ved med indtil domstolene eventuelt dømmer det ude. Men fra nu af vil jeg være opmærksom på at sikre mig, at det har et fagligt indhold, siger Jørgen Kristensen.

Ove Petersen, der er stabschef i Ringkøbing-Skjern Kommunes it-afdeling, er helt på linje med den indstilling.

– De aktuelle sager har naturligvis skærpet opmærksomheden i retning af, at arrangementer skal have et relevant fagligt indhold og/eller en realistisk egenbetaling. Det vil dog fortsat være relevant at kunne mødes til ERFA-møder med videre, hvor ikke alt kan måles og vejes. <

Skriv hvad du søger