Illustration: Morten Voigt
Illustration: Morten Voigt
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 11 / 2010

Bryster er vejen til Svendborg Bibliotek

I Svendborg skal en ny film på YouTube få de unge på biblioteket, og i Næstved har borgmesterens film på nettet været med til at skaffe en ny omfartsvej til byen. Levende billeder kan i nogle tilfælde sige mere end ord

Kan du huske Karen, der på YouTube ledte efter faderen til sit barn, men som i virkeligheden var skuespiller og led i en kampagne bestilt af Visit Denmark? Hvor Visit Denmarks kampagne i 2009 skulle få flere turister til Danmark, forsøger Svendborg Bibliotek nu med reklamefilmen "ThePrincessSabine" at få flere unge i alderen 18 til 25 år på biblioteket. Filmen viser en barmfager blondine, der på bibliotekets kopieringsmaskine fotograferer sine bryster og derefter løber panden mod en glasrude.

– Selvfølgelig skal biblioteket ikke sælge sig selv på bare bryster. Men vi syntes, det var spændende at give os i kast med viral markedsføring. Mange unge benytter de nye sociale medier, og vi mener, det er nødvendigt at afprøve nye former, for ellers kommer vi aldrig videre, siger Jens Christian Horn Andersen, der er markedsføringschef på Svendborg Bibliotek.

Filmen er en af i alt tre reklamefilm, som Svendborg Bibliotek har lagt på YouTube. Fælles for filmene er, at de viser, hvad et overvågningskamera på Svendborg Bibliotek registrerer. Sloganet er "Enhver idiot er velkommen på biblo!". Det er uden tvivl filmen om Sabine, der har vakt størst opmærksomhed, og det er ingen hemmelighed, at det er Visit Denmarks reklame-film, der har været inspirationskilde.

– Vi kunne også have valgt at lade Hr. og Fru Danmark sidde i en lænestol og læse en bog, men vi tror mere på, at humor og selvironi er vejen til de unge, siger Jens Christian om reklamefilmene, der samlet har kostet 50.000 kroner, og som siden den 19. februar er blevet set over 18.000 gange af brugere på YouTube.

Omfartsvej via YouTube
At YouTube også kan bruges til at skabe debat om en sag i kommunen lærte Næstveds borgmester Henning Jensen, da han i januar 2009 lagde en video op. Efter at have skrevet traditionelle læserbreve, der ikke havde nogen virkning, besluttede borgmesteren at producere sin egen video for at vise, hvorfor der i Næstved var brug for en omfartsvej.

– Det var en ven, der foreslog, at vi kunne prøve at optage en film og lægge den på YouTube, og det fik stor betydning. Da jeg efterfølgende mødte Kaj Weng Rasmussen fra Stevns, der med sine 80 år er Danmarks ældste kommunalpolitiker, sagde han: "Jeg har set din YouTube-film". Det fortæller noget om, at YouTube ikke kun er de unges medie, siger Henning Jensen og tilføjer, at filmen især blev god, fordi den var autentisk og ikke produceret af professionelle.

Og historien om Henning Jensens brug af YouTube blev hurtig spredt og fik over 50.000 hits.

– Levende billeder er et stærkt medie, og de virker ofte stærkere end ord. Der er blevet spekuleret i, om det var os, der sad og trykkede på tasterne for at få så mange hits, siger Line Trap Mogensen, der er teamchef for kommunikation i Næstved Kommune.

En senere henvendelse til YouTube kunne imidlertid bekræfte, at de mange hits stammede fra forskellige IP-adresser.

– Vi havde ikke lagt en samlet strategi for brugen af YouTube, men da vi kunne se, hvor stor opmærksomhed den hjemmelavede video gav, producerede vi selv en række opfølgende film, der kunne holde debatten i gang i ugerne op til det afgørende møde, siger Line Trap Mogensen.

Henning Jensens video på YouTube var et af flere midler, der i sidste instans førte til en ny omfartsvej i Næstved. <

Skriv hvad du søger