Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 24 / 2009

22 millioner baner vejen for nyt superweb

Er det ikke umuligt både at spare penge og øge serviceniveauet? Nej, mener Odense Kommune. Her har byrådet netop besluttet at bruge 22 millioner KMD-kroner over de næste fire år på en ny, visionær web-strategi, der kan begge dele
tekst Lena Thorsgaard

Pålidelig, men kedelig og lidt gammeldags. Det var brugernes dom over odense.dk i sidste års "Bedst på Nettet". En ny og mere skarp markedsorientering, hvor børnefamilier, studerende, erhverv og potentielle medarbejdere bliver de primære målgrupper for Odense Kommunes web-indsats, vil ændre det billede. Med et budget på 22 millioner kroner skal odense.dk fremover udvikles på målgruppernes præmisser og med en høj grad af både borgerinddragelse og selvbetjening. Desuden skal kommunens medarbejderportal gøres mere effektiv. Målet er at opnå et klart kvalitetsløft og samtidig høste besparelser. Og der vil blive målt på resultaterne.

Små 5.000 borgere besøger hjemmesiden hver dag hele året rundt, det svarer til ca. 1,7 millioner borgerbesøg pr. år. Odense.dk er dermed et væsentligt ansigt udadtil, og trafikpotentialet bliver ikke mindre de kommende år.

Kommunen må være med
– Tænk blot på den travle børnefamilie, som i dag bruger nettet til alt muligt. Eller de studerende, som er vokset op med digitale medier og bruger det med den største selvfølgelighed. De har en berettiget forventning om, at deres kommune er moderne og innovativ på nettet, siger Birgit Pedersen, der er projektleder og har stået i spidsen for den nye web-strategi i Odense Kommune.

Ved at satse på udvalgte målgrupper arbejder Odense Kommune videre med "personas" – tankegangen og tanken om at sætte borgerne i centrum. Og selv om man i det private har arbejdet med denne tilgang til "kunderne" i mange år, er det stadig en udfordring for kommunen at tænke tværgående og fokusere på særlige målgrupper. Den nye web-strategi kommer dog ikke til at betyde, at borgere uden erfaring med nettet bliver overset i fremtidens borgerbetjening.

– Som kommune har vi en naturlig og lovbunden forpligtelse til at være der for alle. Det vil vi også være fremover. Men med en langt skarpere prioritering af, hvor betjeningsressourcerne skal sættes ind, siger stadsdirektør Jørgen Clausen. <

Skriv hvad du søger