Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 29 / 2007

Hold lyset i barnets øje tændt

Sprogbarrierer og kulturelle forskelle er nogle af de udfordringer, lærerne har i skolehjem samarbejdet om de tosprogede elever. Inddrag forældrene aktivt, og se dem som ressourcer, lød en af opfordringerne på et KL-seminar
tekst Rudi Holm

Gør fortællingerne i elevplanerne konkrete. Undgå at vælte mængder af usorteret information ud over forældrene. Og overvej stilen og ordene.

Det var nogle af de råd, som skolelærere, skoleledere og pædagogiske konsulenter for nylig fik med hjem fra et KL-seminar, hvor der blev sat fokus på de problemer, der kan være i skolehjem samarbejdet og arbejdet med læreplaner for tosprogede elever.

– Der er en særlig udfordring med indholdet i elevplanerne for de tosprogede. Det handler om lærernes samarbejde internt og ikke mindst om lærernes samarbejde med forældrene, forklarede konsulent i KL, Anette Aunbirk, om baggrunden for seminaret.

Skriv hvad du søger