Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 24 / 2007

Tre indgange plus det løse

Én indgang til den offentlige sektor er blevet til tre: Borgerservice, jobcenter og Skat. Og borgerservice i Roskilde Kommune er langt fra at have overskud til at hjælpe med ydelser fra andre myndigheder. På nettet skal borgerne vælge mellem kommunens hjemmeside og borger.dk. Og mange ydelser egner sig ikke til selvbetjening
tekst Lars Elmsted, Kommunikationsenheden, Roskilde Kommune

INTENTION: I de fleste sager skal borgerne kunne henvende sig ét sted, uanset hvilken offentlig myndighed eller forvaltning der har det endelige ansvar.
Aftale om strukturreform, 24. juni 2004

Borgerne henvender sig i Roskilde Kommunes borgerservice, selvom de skulle have været i jobcentret eller andre steder. Og så hjælper vi dem selvfølgelig på vej, fortæller afsnitsleder Lis Juel.

 – Men det med pas og kørekort har de opdaget. Og de ekspeditioner giver os så stort et pres, at vi har svært ved at følge med. På en almindelig torsdag har vi 600 personlige ekspeditioner i vores tre centre. I juni måned havde vi 6.500 personlige henvendelser alene i Roskilde, og 1/3 af dem skyldes pas og kørekort, som giver mange flere henvendelser end det antal udstedelser, de faktisk resulterer i. Borgerne møder op med billeder, der ikke er gode nok, manglende dokumentation osv. Samtidig har bookingen af tider til køreprøver bundet to mand op siden januar, fordi det lovede bookingsystem på nettet først nu er klar.

Skriv hvad du søger