Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 07 / 2007

KL mener: Mere fælles – mere digitalt

tekst KL

Foråret er på vej. Kommunerne er kommet godt fra start i opgave- og strukturreformen. De mange store it-mæssige udfordringer og andre omstillinger, som reformen på den korte bane har stillet kommunerne overfor, er tacklet med stor succes. I betragtning af, hvor mange it-løsninger, der skulle ændres eller sammenlægges, og hvor mange informationer, der skulle flyttes i danmarkshistoriens største it-projekt, har opgave- og strukturreformen fået den bedst tænkelige start.

Reformen har gjort det synligt for enhver, at store dele af kommunernes opgaveløsning kun kan fungere med hjælp fra it-løsninger. Organisation, arbejdsgange og it er forbundne kar. Den udvikling vil fortsætte og intensiveres i de kommende år. Vi skal levere mere og bedre service til borgerne – og det i en tid med stram kommunal økonomi. Vi skal konkurrere hårdt om de hænder, der skal gøre arbejdet. Mere digitalisering er en hovedvej til, at ambitioner og økonomi kan hænge sammen.

KL’s bestyrelse vedtog i november sidste år Kommunernes Digitale Strategi. Den lægger op til, at kommunerne i højere grad skal møde de digitale udfordringer i fællesskab. KL og kommunerne skal prioritere kræfterne og danne fælles digitale projekter dér, hvor vi for alvor har behov for bedre opgaveløsning. Vi skal formulere standarder for opgaveløsningen og for it- systemerne, så de nye it-løsninger tydeligt giver både borgere, virksomheder og kommunerne fordele i hverdagen.

Først og fremmest skal it bidrage til bedre sammenhæng for borgeren. Den oplevede kvalitet skal være i centrum. Og med standarderne skal vi give flere leverandører mulighed for at forstå og levere it til kommunerne.

LÆS OGSÅ Fortsat fornyelse gennem dialog og samarbejde

Vi er allerede i gang: Vi har formuleret fælles sprog på omsorgsområdet, en ny fælles jobcenterløsning er i drift, et nyt BBR er på vej, den fælles kommunale Arbejdsgangsbank vokser støt. Og sammen med KMD standardiseres og åbnes adgangen til mange kommunale informationer fra de ældre systemer. Men dét er kun en begyndelse.

Vi nåede det første mål i forbindelse med reformen med bravour – nemlig ”sikker drift”. De næste mål er mere ambitiøse:

  • It skal gøre det lettere for borgerne at være i kontakt med det offentlige
  • It skal frigøre hænder til at håndtere serviceopgaverne

For at nå disse mål søger kommunernes digitale strategi at skabe rammer for bedre sammenhæng i den offentlige sektor og et konkurrenceeffektivt marked med flere udbydere af løsninger.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kl mener: mere fælles – mere digitalt Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger